Tag Archives: Wikileaks

Like him or loathe him – Assange and Blair

Media Lens recently explored the UK media reaction to news of Julian Assange’s bid for asylum in Ecuador. Their Alert exposed an embarrassing example of groupthink among an already visibly introverted Twitter clique, comprised of an array of liberal journalists from the country’s respected broadsheets.

In their haste to “groan with each fresh turn of the story” (as the Guardian’s readers editor described the prerogative of Assange’s detractors) few journalists bothered to address the substantive issue of the threat of extradition to the US. They instead framed the asylum bid as a ploy to avoid questioning over sexual assault allegations in Sweden.

Rather than a ‘groan’ this ‘fresh turn’ triggered an avalanche of abuse and ridicule directed at Assange, with journalists attempting to out do one another in a show of radical on-message-ism.

Image

Image

Image

Image

[Source: 1, 2, 3, 4]

The lurid nature of the commentary cited in the Media Lens Alert stands in stark contrast to the professional hesitancy typically displayed in print, and perhaps hints at what lies between those carefully crafted lines. These interactions are more suggestive of private exchanges between colleagues at the proverbial water cooler, dominated by fact free or counter-factual mockery. Bluntly referencing the antagonistic history that has been the relationship between Assange and the British press.

Comment is free…but facts are sacred” proclaims the headline banner on the Guardian’s comment pages, yet in this particular case, they were conspicuous by their absence.

Even George Monbiot, a journalist who is well known for meticulous footnoting, demanded only a cursory review of whatever evidence his Twitter followers put in front of him before passing judgement. A method of investigation potentially hampered by his habit of ‘blocking’ people who disagree with him, MediaBite included.

Image
Image
Image
Image

[Source: 1, 2, 3, 4]

A perspective which just so happens to comfortably align with that of his editor-in-chief:

“the Guardian’s editor-in-chief, still supports many of the principles of WikiLeaks and would support Assange in any attempt by the US to extradite him over the release of the cables”

But it would be unfair not to mention those instances where journalists attempted to back up the vitriol with those ‘sacred facts’. New Statesmen writer David Allen Green made numerous threats to outline the legal thesis that undermined Assange’s fears of extradition to the US, however they came to nothing. His hastily penned blog published soon after Wikileaks’ Twitter account announced Assange’s arrival at the Ecuadorian embassy constituted his singular offering to the New Statesman’s readers, reflecting closely the tone of his tweets on the subject:

Image

[Source: Tweet since deleted]

“It appears to me that Assange’s ploy is just another desperate stunt to frustrate and circumvent due process for investigating these allegations.” [David Allen Green, New Statesman, 19/06/12]

In the end it was left to the Guardian’s Nick Cohen to step up to the plate. Cohen, a liberal apostate (think Hitchens without the conviction), who threw his reputation on the bonfire that was Tony Blair’s invasion of Iraq, is highly regarded in the British press and his piece on Assange was well received by colleagues:

Image
Image
Image
Image

[Source: 1, 2, 3, 4]

However, there were gaping holes in his argument, which relied on a (perhaps purposefully) farcical understanding of US politics and law. His article was all the more strained by the simply ridiculous attempts to denigrate advocates of opposing positions, such as Salon journalist Glenn Greenwald, who Cohen referred to as Glenn Beck’s “mirror image on the American left”. Cohen wrote:

“American democracy is guilty of many crimes and corruptions. But the First Amendment to the US constitution is the finest defence of freedom of speech yet written. The American Civil Liberties Union thinks it would be unconstitutional for a judge to punish Assange.” [Nick Cohen, The Guardian, 24/06/12]

A day later Forbes contributor, Mark Adomanis, described Cohen’s grasp on US law and its relationship with politics and power:

“How is it possible for anyone, let alone a someone who is employed as a professional political commentator, to think that the ACLU’s opinion carries any weight whatsoever? How shockingly naive or uninformed do you have to be to think that Obama, or anyone else of consequence in Washington, gives a half a whit about the ACLU?

Will Julian Assange be tried by the US government? I don’t know, and neither does Nick Cohen. But what I do know, what should be quite obvious, is that the ACLU’s opinion on the constitutionality of such a prosecution is about as relevant to whether or not it will occur as the price of fish food in Seattle, traffic conditions in Vienna, or Cliff Lee’s WHIP.” [Mark Adomanis, Forbes, 25/06/12]

Confronted with this pretty damning assessment, Guardian journalist and former Wikileaker James Ball responded:

Image

[Source]

Facts are clearly not sacred when it comes to certain issues and certain people.

Two days later, a funny thing happened. We were provided a perfect case study for comparison. The owner of the London Evening Standard, a free sheet masquerading as a serious paper (where ‘upskirt’ photographs of female celebrities sit alongside reports of British soldiers killed in Afghanistan), announced that former British Prime Minister and co-architect of the Iraq war would take the reigns as editor for the day.

Image

The reaction on the floor of the Evening Standard was much the same:

Image

Prompting a backlash on Twitter, with users supporting the #BinBlair hashtag:

Image

But Lebedev’s adviser, Amol Rajan, who is also a journalist with Independent, was more than happy to defend the decision:

Image

[Source: 1, 2, 3, 4]

Among the journalist Twitter clique that attacked Assange though, gone was the vitriolic one-up-man-ship, gone were the supportive ‘re-tweets’ and nowhere to be seen were the rash blog posts deriding Blair for his alleged crimes. Channel 4 news’ Alex Thompson was one of the few who took to Twitter to point out the bitter irony of Blair becoming editor of the fourth estate:

Image

George Monbiot also found a moment to criticise Blair’s return:
Image

[Source: 1, 2]

But Monbiot found no time to chide the Evening Standard or for that matter his own paper, the Guardian, whose editorial entertained a new era of Blair on the back of his editorial debut:

“John Major likened Blair’s long goodbye to Nellie Melba; the coming comeback must show he is more like Sinatra and Elvis” [Editorial, The Guardain, 29/06/12]

Is this the same Monbiot who challenged us to attempt “a peaceful citizen’s arrest of the former British prime minister, Tony Blair, for crimes against peace“?

The context of Blair’s return to the spotlight is equally if not far more controversial than that of Assange. It is only weeks since Blair was questioned by the Leveson Inquiry, a process instigated in part by the Guardian’s investigation of News International’s phone hacking, about his relationship with Rupert Murdoch.

As a major player in the media market the owner of the London Evening Standard also testified at the inquiry. He described how newspaper owners deserve access to politicians.

Image

A position made more interesting when you put it in the context that his father, Alexander Lebedev, admitted the paper was always intended to be a loss making exercise.

“As far as I’m concerned this [buying the Standard] has nothing to do with making money. There are lots of other ways. This is a good way to waste money” [Luke Harding and Mark Sweney, The Guardian, 14/01/09]

And we now we have Tony Blair brought inside the paper as some sort of PR stunt to support his planned re-entry into politics. A return the Guardian then devotes a soft “like him or loathe him” editorial to. And only a handful of the uninhibited journalists who had their go at Assange days earlier voiced concern at a rival newspaper bringing in a man accused of war crimes as editor for a day.

Advertisements

“One enjoying country, other military brig”

A recent article by Scott Shane in the New York Times contrasting the conditions of Bradley Manning, the alleged military whistleblower who leaked the diplomatic cables, and Julian Assange, the founder of Wikileaks, sought to characterise the two men in wildly different ways.

The opening paragraphs vilify Assange, painting him as a playboy enjoying the luxuries of freedom:

“the flamboyant founder of WikiLeaks, is living on a supporter’s 600-acre estate outside London, where he has negotiated $1.7 million in book deals”

While at the same time valorising Manning, painting him as the victim of Assange’s desperate search for success:

“the young soldier accused of leaking the secret documents that brought WikiLeaks and Mr. Assange to fame and notoriety is locked in a tiny cell at the Quantico Marine Corps Base in Virginia”

The article went on to dryly discuss the conditions under which Manning is being held, quoting friends and family and military spokespersons in equal measure.

This piece was quickly picked up by BBC foreign editor Jon Williams who tweeted:

Instead of highlighting the severe conditions Manning is being held under and perhaps even criticising the US government for their intransigence, Williams uses Manning’s detention as a stick to beat Assange with. That tells you something about the way Wikileaks are perceived by some in the mainstream press.

More on the Guardian, Morgan Tsvangirai and Wikileaks

The Guardian appears to have realised the true significance of the document implicating Morgan Tsvangirai only after they published it and subsequently sought to distance themselves from the fallout by shifting the flak onto Wikileaks.


The Guardian has recently been brought to task by Salon journalist Glenn Greenwald for their attack on Wikileaks over the release of a cable potentially implicating Zimbabwe prime minister Morgan Tsvangirai in secret support for US sanctions against the country.

It is thought this alleged complicity may find Tsvangirai charged with treason and if found guilty perhaps even sentenced to the death penalty. Responding to news of this criminal investigation, the Guardian published what Greenwald rightly refers to as ‘a scathing Op-Ed by James Richardson‘ claiming that Wikileaks had caused ‘collateral damage in Zimbabwe‘ by releasing the document.

The article went on to claim Wikileaks may have ‘upend[ed] the precarious balance of power in a fragile African state and sign[ed] the death warrant of its pro-western premier‘. But it was at its most damning in the closing paragraphs:

where Mugabe’s strong-arming, torture and assassination attempts have failed to eliminate the leading figure of Zimbabwe’s democratic opposition, WikiLeaks may yet succeed. Twenty years of sacrifice and suffering by Tsvangirai all for naught, as WikiLeaks risks “collateral murder” in the name of transparency.”

Greenwald responded to the vitriolic piece by drawing attention to the fact it was the Guardian that had released the document, not Wikileaks. Wikileaks had indeed published the document on its own website, but only after the Guardian had reported on it and published it on their site, as per the methodology agreed between the partners.

Eight days later on 11 January 2011, after the story had spread around the world and the damage done, the Guardian published a correction and made various haphazardly applied amendments to those articles charging Wikileaks with the release of the offending cable.

Then, following further pressure from Greenwald, Ian Katz, the Guardian’s deputy editor, published a meandering clarification of the correction, attributing the false charge against Wikileaks of ‘collateral murder’ to journalistic shorthand:

“It’s important to remember a bit of context: during the whole period “WikiLeaks” became shorthand used by virtually all journalists the world over for the entire project. This was partly – or even mainly – to give them credit for being the main source (or intermediary) for the material. So, day after day, news organisations such as the BBC and other newspapers reported that “WikiLeaks today revealed that …”

Katz also took the opportunity to close the discussion, in the hope of burying the story in the bog of bureaucracy that is the formal complaints procedure:

“if anyone disagrees they are free to refer the matter to the Guardian’s independent readers’ editor.”

[Its also important to note, as the Media Lens Editors have pointed out, the Guardian was studious in not linking to Greenwalds damning critique of their coverage in their clarification]

However, throughout this correction / clarification saga there seems to have been a significant oversight in the discussion. In Richardson’s initial attack against Wikileaks he concludes:

Before more political carnage is wrought and more blood spilled – in Africa and elsewhere, with special concern for those US-sympathising Afghans fingered in its last war document dump – WikiLeaks ought to leave international relations to those who understand it – at least to those who understand the value of a life.”

It is on this point that Greenwald appears to have gone a little soft. While he (alone, it seems) challenged the Guardian on their reporting of this, he seems to have backed off at the crucial moment. The Guardian has indeed corrected the falsehood, albeit with easy-to-miss corrections and minor and inconsistently applied word changes (from ‘Wikileaks’ to ‘the Guardian’), they have failed to address the central issue.

In the first instance, with the publishing of the cable, the Guardian simply failed to understand what they were putting into the public domain. They failed to predict the fallout in Zimbabwe and when an article deflecting flak towards Wikileaks came along (or was requested) they happily went with it, until that is, Greenwald called them on it.

Then in a moment of farce Guardian Editor Alan Rusbridger attempted to deflect flak of the flak-deflection, suggesting that the Guardian’s editorial oversight is somehow suspended in the ‘Comment is Free’ section:

If Comment is Free was like Open Salon, as Rusbridger claims, then you’d be reading this piece cross-posted there. But you’re not and the Guardian has a set of contributor guidelines explaining why.

But going back to the initial report on the cable. When first commenting on this the Guardian highlighted the following passage, under the headline ‘US embassy cables: Tsvangirai tells US Mugabe is increasingly ‘old, tired and poorly briefed’‘:

“7. (C) On the subject of Mugabe himself, Tsvangirai said that in his recent meetings, though Mugabe seems mentally acute, he appears old and very tired. He comes to many meetings unbriefed and unaware of the content. It appears that he is being managed by hardliners. Tsvangirai said his goal now is to find a way to ‘manage’ Mugabe himself. One way, perhaps, would be to give him something to give his hardliners. Precisely what that something is, he said, is something he is still wrestling with.”

The article that the cable was published in support of, ‘WikiLeaks cables reveal differing views of ‘crazy’, ‘charming’ Robert Mugabe‘, amounted to little more than diplomatic tittle tattle, describing various conflicting impressions of president Mugabe’s physical and mental condition.

These insights were of as much consequence as those cables which revealed Barack Obama referred to David Cameron as a ‘lightweight‘, or a US ambassador blamed Gordon Brown for ‘post-Blair rudderlessness‘ and the ones where Nicolas Sarkozy is depicted as a ‘self-absorbed, thin-skinned, erratic character who tyrannises his ministers and staff‘. Essentially highbrow-tabloid-gossip.

The Guardian and, surprisingly, their East Africa correspondent, Xan Rice, had entirely failed to understand the true significance of the cable:

“4. (C) ZANU-PF seems to have introduced a new tactic in its agenda – reciprocity. What this means, he said, is that Mugabe is asking, “What’s in this for us?” If MDC gets governorships, Mugabe asks, why can’t the sanctions against ZANU-PF be lifted? Tsvangirai said that it seems that Mugabe plans to use the governors as a trade-off against sanctions. He said he has repeatedly told Mugabe that MDC has no control over sanctions. But, he added, lack of any flexibility on the issue of sanctions poses a problem for him and his party. In this he assured us that Deputy Prime Minister Arthur Q In this he assured us that Deputy Prime Minister Arthur Mutambara is in full agreement with him. He also acknowledged that his public statements calling for easing of sanctions versus his private conversations saying they must be kept in place have caused problems.”

It is here that both the claim, made countless other times, that Wikileaks can’t do what the professional establishment media can and the blame game and its explanation / justification become untangled.

Greenwald on the other hand seems to tiptoe around this issue (unless that is I’ve confused tact for tempering of criticism). In tweets he sent to Guardian Editor Alan Rusbridger he wrote, initially in response to Rusbridger’s promise of further clarification to the correction:

And after the Guardian published its explanation:

But something didn’t simply ‘go wrong’ and the Guardian’s explanation was not candid. This ‘mistake’ served a purpose, a purpose that benefits the Guardian, in that it deflects the flak arising from the leak, while also hiding the journalistic / editorial blunder.

From Katz’s article:

…Our judgment was that publishing the Zimbabwe cable would not place Tsvangirai, a high-profile elected politician who has been publicly highly critical of Robert Mugabe for years, in danger. If we’re wrong about that we’ll have to accept our share of the blame. But it is not right, as some have implied, to characterise the situation as one in which it was exclusively the Guardian rather than WikiLeaks which is responsible.”

If the Guardian had really understood the importance of the cable’s contents, and given the obvious sensitivities of Zimbabwean politics, it is unlikely they would have published the type of piece they did. In fact, given the reaction, they would likely not have published it at all.

In its damage limitation the Guardian has, consciously or subconsciously, drawn on a dominant discourse within mainstream media criticism of Wikileaks’ own brand of whistleblowing. It echos dishonest US government rhetoric that Wikileaks has ‘blood on its hands‘, and feeds fuel to the fire for those media pundits and political figures calling for the assassination of Assange.

So much for the ‘media partnership’.

This comes of the nub of this issue. Wikileaks is accused of being reckless, dumping masses of sensitive documents into the public domain without a care for the consequences, not understanding the rules of professional journalism, the complex nature of diplomacy etc. This incident shows that even the best of the mainstream media can, and often do, fail to live up to the very rules they apply to others.

True the Guardian’s coverage of the US diplomatic cables has been good, but this episode sends a message to future would be whistleblowers and Wikileaks emulators, by all means do spread the legal exposure and increase the potential impact of leaks by partnering with the mainstream media, but don’t be surprised when they hang you out to dry when the shit hits the fan.

Revisiting media headlines on Wikileaked cables

In a previous post ‘Hidden Message in reporting of Wikileaked cables‘ we simply listed the reports published to date on the Wikileaked cables.

While the subject deserves far more attention than a WordCloud, I (we) haven’t had time lately to do anything more substantial. However, there are a few hints of potential bias that are apparent just by glancing at the headlines themselves.

For example, of the 43 articles (19 from the Irish Examiner, 10 from the Irish Independent and 14 from the Irish Times) :

1) 14 of them could be broadly described as condemnation (or the reporting of condemnation) of Wikileaks for making public the leaked cables

2) 5 of the articles focus on the potential or actual ’embarrassment’ brought by the cables on world leaders, personal and political

3) At least 5 articles focus on allegations of sexual crimes made against the Wikileaks founder in Sweden

4) Only 17 foreground the contents of the leaked cables, as opposed the political response / damage limitation arising from the leaked cables

US preparing for World Press Freedom Day

Today I learnt, via the magic of Twitter and journalist John J Cook, that the US will host the UNESCO’s 2011 World Press Freedom Day celebration 2011 in Washington D.C.

What is World Press Freedom Day you might ask. Well, it provides:

“an opportunity to defend journalists and media organisations from attacks on their independence; to evaluate the state of press freedom around the world; and to pay tribute to those brave journalists who have lost their lives in the exercise of their profession.

World Press Freedom Day also serves as an occasion to alert citizens to violations of press freedom. It provides a reminder that in dozens of countries around the world, publications are being censored, fined, suspended and closed down, while journalists, editors and publishers are being harassed, attacked, detained and even murdered.

The occasion also reminds governments of the need to respect press freedom, and is a day of solemn reflection for media professionals on issues of press freedom and professional ethics. Just as importantly, World Press Freedom Day is a day of support for those media organisations which are the targets of systematic abuse, suppression or discrimination when carrying out their democratic role.”

Given these lofty ideals, the irony of the US hosting it is apparent on so many levels, but to mention just a few:

a) A certain amount of those journalists killed in countries like Iraq and Afghanistan, which will no doubt suffer in the rankings for various blindingly obvious reasons, were actually killed by the US military in the course of their military occupation

b) The US (like most other western countries) media is controlled by just a handful of major corporations, which in turn are commanded by a small group of very wealthy individuals

c) Only in the last few months the US government, operating out of Washington D.C., have enacted a campaign of slander, threat and persecution against a foreign organisation which provides a medium for whistleblowers to leak information that is in the public interest, to, the public, i.e. Wikileaks

d) At the very same time, the US military have arrested and held indefinitely one of these alleged whistleblowers, Bradley Manning

e) The US government has recently prohibited government employees from reading the press

Hidden Message in reporting of Wikileaked cables

Below are the articles published so far by the Examiner, Irish Times and Irish Independent on the latest leak from Wikileaks. Compare and contrast these to this account from Democracy Now! An interview with Noam Chomsky.

If you plug the headlines in to Wordle a hidden message seems to appear:

Affected countries condemn Wikileaks, Irish Examiner
World capitals on alert ahead of third WikiLeaks onslaught, Irish Examier
Cameron set for embarrassment by new Wikileaks documents, Irish Examiner
Wikileaks disclosures ‘will put lives at risk’, Irish Examiner
WikiLeaks: Arab leaders sought US strike on Iran, Irish Examiner
Sweden seeks Wikileaks founder in rape case, Irish Examiner
Sweden seeks to detain WikiLeaks founder, Irish Examiner
Ecuador offers home to WikiLeaks founder Assange, Irish Examiner
US orders security review in wake of Wikileaks fiasco, Irish Examiner
Karzai ‘pardoned suspected drug dealers’: WikiLeaks, Irish Examiner
China ‘would accept united Korea’: WikiLeaks documents, Irish Examiner
US prepares response to Wikileaks barrage, Irish Examiner
Iraq: Release of confidential cables ‘very unhelpful’, Irish Examiner
Australian police investigate Wikileaks founder, Irish Examiner
Leaks show Netanyahu backing for land swaps, Irish Examiner
The Netherlands, Belgium, Germany and Turkey have US nuclear weapons situated on their soil., Irish Examiner
Arab leaders ‘asked US to attack Iran’, Irish Examiner
Downing Street condemns publication of leaked cables, Irish Examiner
President voices outrage over North Korean attack, Irish Examiner

US braced for Wikileaks release, Irish Independent
Allies braced for WikiLeaks claims, Irish Independent
Leaks may endanger lives, US warns, Irish Independent
Cameron ‘faces leaks embarrassment’, Irish Independent
Arab rulers ‘asked for Iran attack’, Irish Independent
Review call after WikiLeaks release, Irish Independent
Australian police probe Assange, Irish Independent
Assange fights rape probe ruling, Irish Independent
China ‘would accept united Korea’, Irish Independent
Karzai ‘freed connected suspects’, Irish Independent

Pentagon braced for more WikiLeaks, Irish Times
US warns allies of new release of files from WikiLeaks, Irish Times
Arab leaders sought attack on Iran, Irish Times
Arab leaders urged US to attack Iran, says WikiLeaks, Irish Times
Israelis claim WikiLeaks PR boost, Irish Times
US condemns WikiLeaks release, Irish Times
Unvarnished reports offer insight into true diplomatic thinking, Irish Times
‘Potential threat’ to UK security stressed, Irish Times
Berlusconi scornful of ‘parties’ claim, Irish Times
Proof Arab states fear Iran, says Israel, Irish Times
44 ‘secret’ cables among 910 sent from Dublin, Irish Times
Wikileaks embassy cables: the key points, Irish Times
Release of reports ‘an attack’ on world community, Irish Times
US in damage limitation mode after latest WikiLeaks exposé, Irish Times